Sinaxa din Grecia: Ortodoxie 100%

La sinaxa din 4 aprilie 2017 pr Theodoros Zisis nu a participat intrucat sfintia sa a avut o alta parere fata de parerea athonitilor : sa se faca in continuare iconomie si oamenii sa mearga la bisericile unde sunt pomeniti episcopii tradatori. Iconomia s-a facut mai mult de 100 de ani si iata unde am ajuns. Grupul de romani a discutat cu Gheron Savva aprox 30 de minute inainte de a incepe sinaxa despre aceste lucruri. L-am intrebat daca vreodata in istorie s-a mai facut asemenea iconomie . Raspunsul a fost categoric :niciodata in materie de dogme.Oare de ce pr Zisis nu a avut curajul sa vina la sinaxa si sa-si sustina punctul de vedere?In fond la sinaxa se poate dialoga , fiecare are posibilitatea de a-si sustine opinia cu argumente. Pe alte site-uri apar nuante, apar diverse interpretari ale unui asemenea gest. Timp de mai multe luni monahii atoniti si pr Zisis au fost pe aceeasi lungime de unda insa cu cateva zile inainte de sinaxa pr Zisis a decis sa nu mai participe. Nici macar sa-si spuna puctul de vedere in fata participantilor la sinaxa. Oare daca si-ar fi spus opinia ar fi pierdut din renumele pe care il are de urmator al Sfintilor Parinti? S-ar fi vazut ca de fapt nu este chiar asa? Oricum ar fi trebuie sa ai barbatia de a-ti sustine opinia in fata poporului , de aceea este sinaxa, pentru a dezbate problemele .

Iata ce-i spune pr Zisis ierarhului de care apartine,arhiepiscopului Anthimos al Tesalonicului, cu cateva saptamani inainte de sinaxa:

Dacă aș continua să pomenesc numele Vostru aș declara că sunt și eu ecumenist, că am aceeași credință cu Preafericirea Voastră și că mint în fața adevărului Domnului nostru Iisus Hristos, Cel ce sfințește și este sfințit pe Sfânta Masă, așa cum Preafericirea Voastră mințiți acum, alături de aproape toți episcopii vechii și noii Grecii, afirmând cu glas mare că Patriarhul Bartolomeu și Sfântul Sinod «drept învață cuvântul adevărului». ”  Daca noi ,mirenii, mergem in biserici unde este pomenit numele ierarhului care a semnat erezii in Creta sau care tace si nu ia atitudine, nu cumva si noi declaram ca avem aceeasi credinta cu episcopul? Nu cumva ne facem partasi si noi la erezia ecumenista? Din pacate afirmatiile pr Zisis sunt contradictorii si nu au o sustinere patristica si canonica in materie de dogme. Din nefericire pr Zisis creeaza multa confuzie prin acesta atitudine, in timp ce pozitia monahilor atoniti, a parintelui Savva , aduce lumina si claritate in randul anti-ecumenistilor, avand in spate si traditia si canoanele Bisericii Ortodoxe.

S-au facut presiuni mari pentru ca sinaxa sa nu aiba loc. S-au dat multe telefoane catre unii dintre vorbitori pentru a nu participa la sinaxa, ca athonitii sa ramana singuri sa para ca sunt izolati , ca au propria lor parere,ca sunt fanatici , lipsiti de experienta si plini de slava desarta.  Din fericire , pozitia athonitilor este pozitia Sfintilor Parinti. Apropiatii pr Zisis evident nu au venit, dar au incercat sa-i convinga si pe ceilalti , lucru regretabil, pentru ca nu trebuie sa sileasca constiinta nimanui .  Regretabil este si faptul ca pr Zisis si-a schimbat opinia de a participa cu putin timp inainte de sinaxa. Indeamna sa mergem la preotii si episcopii care au cuget ortodox. De unde stim cine are cuget ortodox? De unde stim ca nu mint si de fapt sunt ecumenisti? Ii supunem detectorului de cuget ortodox? Cum ne mai ingradim de erezie atunci? Sunt intrebari concrete la care asteptam raspunsuri de la fanii pr Zisis. In Romania , in privat si nu public, aproape toti episcopii romani au recunoscut ca in Creta a fost erezie. Insa niciodata public. Atunci de unde stim cine are cuget ortodox in acest ocean de viclenie? In Romania ierarhii si multi dintre preoti mint precum respira cand vine vorba de erezie. Sunt in stare sa se prefaca ca sunt marturisitori si anti-ecumenisti daca li se ordona de catre superiorii lor . Deci iata cum acrivia, pozitia monahilor atoniti se dovedeste a fi cea mai potrivita in aceste vremuri.

Silviu Mihai Chirila avea un filmulet cu pr Zisis si inainte de sinaxa a incercat sa discute o eventuala pozitie pe care delegatia Romaniei ar fi putut sa o aiba. Nu am inteles ce anume dorea cu acea pozitie intrucat sinaxa era greceasca , romanii avand un statut de invitati. Nu putea fi vorba despre vreun vot. Brusc unii dintre participanti au inceput sa simta o oarecare repulsie. Adica nu se asteptau la o abordare pur politica a situatiei. Lipsa de experienta, precipitare, agitatie si prea putin simt al realitatii.

Un parinte din Grecia imi spunea la sinaxa : situatia actuala este ca si cand te duci la un bolnav de la spital si ii pui diagnostic, ii spui ca este bolnav. Apoi vine alt vizitator la acel bolnav si ii pune diagnostic ca este bolnav.Si tot asa altii si altii il viziteaza si ii pun iar diagnostic. Insa nimeni dintre acestia nu il ajuta pe bolnav ci doar ii pun diagnostic de fiecare data. Acesta este starea actuala a ereziei ecumeniste , doar se vorbeste, se condamna dar nu se face nimic concret. A venit timpul sa trecem de la vorbe la fapte cum a spus Gheron Savva in cuvantul sau de la sinaxa.Citind luarea de cuvant a lui Gheron Savva in limba romana ,veti intelege pozitia atonitilor marturisitori precum si cea a grecilor participanti la sinaxa. Unul dintre vorbitori a spus ” Sfintii Parinti ne-au lasat intreruperea pomenirii ca medicament pentru vindecarea trupului bisericii.”. Un alt vorbitor , din Creta, a spus “avem ocazia sa spalam rusinea celor care au participat in 2016 in Creta la Kolimbari”. Alt vorbitor :”desi Biserica nu razboieste pe nimeni ea este tot timpul razboita. Desi Biserica nu castiga nicio lupta , ea nu pierde niciodata razboiul”. “Faptul ca suntem aici demonstreaza ca Ortodoxia exista”.

Concluzia este ca la sinaxa din Grecia s-a luat hotararea de intrerupere a pomenirii , de a trece de la vorbe la fapte, dupa mai mult de 100 de ani de erezie ecumenista. Este foarte tarziu, mai ales ca unii contesta acesta masura si invoca o eventuala iconomie. Pentru cat timp ? pentru inca 100 de ani? probabil peste 100 de ani nu va mai fi ortodoxia din cauza iconomiilor. Rugaciunea ” Imparate ceresc, Duhul Adevarului…” invoca foarte clar Duhul Adevarului. Daca in biserica in care mergem este minciuna , daca este pomenit un episcop eretic , cum mai pote veni intre noi Duhul Adevarului? Oare se amesteca minciuna cu adevarul?

Daca isi va reconsidera pozitia , parintele Zisis este asteptat sa vina alaturi de participantii de la sinaxa, alaturi de cei care merg pe linia Sfintilor Parinti. Pentru cei precum pr Zisis grecii au un cuvant : ,,Pirosvέstis”, ceea ce se traduce în rom. cu ,,pompier”.Vine din grecescul : ,,pir” =foc si ,,svίno”= a stinge . Cumva se traduce =stingator de foc . Adica un om precum pr Zisis nu lasa pe ceilalti sa mearga la nivelul urmator. Ii inabusa, ii tine la acelasi nivel. Pr Zisis se comporta ca un magnet de ortodocsi antiecumenisti, ii strange, ii colecteaza , le castiga increderea prin diverse mijloace , iar apoi ii duce pe o cale gresita. Exista si la noi in Romania asemenea oameni . Pr Macarie de la Oituz de exemplu. Sau astradrom. Care in niciun caz nu duc oamenii catre mantuire. Cum ar putea niste rataciti care nu au inteles Ortodoxia sa indrume pe altii? Din pacate pozitia pe care a avut-o pr Zisis va da apa la moara unora precum pr Macarie de la Oituz care si mai mult vor duce oamenii in inselare folosindu-se de aceasta asa zisa “pozitie patristica” . Pr Zisis are multi ani de experienta, insa nu ne trebuie zeci de ani ca sa intelegem credinta. Dumnezeu nu a lasat pe pamant o credinta pe care numai profesorii universitari o pot intelege , mai apoi noi, poporul, trebuind sa ascultam de acestia fara ca noi sa intelegem si sa simtim Ortodoxia. Credinta lasata de Mantuitorul pe pamant este pentru toti oamenii , indiferent de studiile pe care le au. Parintii atoniti si gheron Savva fac exact opusul. Tin credinta de la Sfintii Parinti, marturisesc pubic si conduc oamenii catre mantuire.

Este multa dezinformare in comunicarile despre acesta sinaxa.Fanii pr Zisis vor incerca sa-l scoata “basma curata” si sa infatiseze altfel lucrurile. Pe un site romanesc am vazut ca ceea ce scrie in text este diferit de un asa zis interviu la cald . Repet : cititi omilia lui gheron Savva care este lamuritoare despre ce s-a intamplat si ce s-a hotarat la sinaxa din Oraiokastron , Grecia 2017. Pozitia athonitilor a fost una verticala in deplina conformitate cu Sfintii Parinti , echilibrata, fara compromisuri , fara politicianisme si fara interese ascunse . Multumim lui Dumnezeu pentru lupta si jertfa pe care acesti oameni o duc. Si cand zic jertfa ma refer la faptul ca athonitii isi jertfesc viata lor de monahi , ies din pustie , vin in lume sa apere Ortodoxia precum in trecut Sfintii Parinti au procedat. Am intalnit aici un grec, Iorgos, care si-a pus toata averea la dispozitie , pentru lupta antiecumenista. Acesta era jertfa lui si totodata mantuirea lui: toata averea de o viata a cedat-o pentru Ortodoxie. Un om extraordinar! Ce exemplu da acest mirean , calugarilor care chipurile s-au lepadat de lume, dar isi vad in continuare de viata lor de monahi in manastiri confortabile in aceste vremuri cand ortodoxia este atat de mult luptata.  Slava lui Dumnezeu pentru mila pe care inca o mai are pentru noi!

Din Oreokastro pentru Ortodoxos.ro 4 aprilie 2017

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*