Preotul Teodor Zisis se contrazice în declarații

In ultima perioada, pe o parte a blogosferei crestine, se poarta o disputa cu privire la PS Artemie de Kosovo. Daca este sau nu in schisma.

Noi nu stim cum este PS Artemie inaintea lui Dumnezeu, dar din cele cunoscute, traduse si publicate pana acum in limba romana, PS Artemie pare a fi in Adevar.  Pana la momentul in care a hirotonit horepiscopi, nimeni nu ii putea gasi niciun cusur, existand un acord unanim asupra faptului ca este prigonit pe nedrept. Din informatiile existente in spatiul public, PS Artemie  a fost prigonit, caterisit, exilat si arestat de politia albaneza musulmana din cauza pozitiei sale antiecumeniste si patriotice. In acest sens ,al recunoasterii unanime a prigonirii sale, avem articole de pe site-uri crestine si luari de pozitie ale ierarhilor si teologilor greci (1) si (2) precum si marturia video a Parintelui Justin Parvu(3) care a afirmat ca ” fara indoiala, inaintea lui Dumnezeu, el ramane episcop”. Singurul repros care i se aduce acum, in prezent, Preasfintitului Artemie, de catre diverse persoane, este faptul ca a hirotonit horepisopi. Pentru aceste persoane, horepiscopul este similar, echivalent și identic cu episcopul si, din acest motiv PS Artemie, afirma ei, ar fi in schisma. De fapt, sunt peste 10 canoane in care horepiscopul este considerat a fi diferit de episcop, iar hirotonirea horepiscopului, conform canoanelor, necesita prezenta unui singur episcop, asa cum vom arata mai jos. Numai in cazul hirotoniei unui episcop este nevoie de 3 episcopi (conform Canonului 1 Apostolic).

Ceea ce ridica semne de intrebare este faptul ca teologi, considerati formatori de opinie, care pana mai ieri il aparau pe PS Artemie, acum il ataca fara argumente solide, ci doar amestecand afirmatii partial veridice cu lucruri gresite sau neadevarate.  Noi stim ca la Dumnezeu niciodata adevarul nu este amestecat cu minciuna sau cu erori. Ingrijorator pentru oricine nu e atat faptul ca aceste persoane, considerate cu greutate duhovniceasca, isi schimba opiniile(daca ar avea motive intemeiate!), ci faptul ca aceasta schimbare a lor cu privire la aspecte cu relevanta duhovniceasca nu este sprijinita patristic. Acest lucru ne ridica semne de intrebare cu privire la discernamantul persoanelor respective si ne determina sa tragem un semnal de alarma, sa fim in stare de alerta, de trezvie, pentru a nu fi inselati in cele legate de mantuirea noastra daca vom credita cu incredere pe cine nu trebuie, pe cine nu urmeaza Sfintilor Parinti.

Acest articol nu reprezinta un indemn la /o expresie a afilierii cuiva la PS Artemie, ci doar o luare de pozitie care incearca sa scoata Adevarul la lumina, concluzia fiind ca nu trebuie sa urmam decat Sfintilor si ca inainte de a lua o decizie sau de a urma un sfat, o idee, un cuvant, inainte de a credita o persoana trebuie sa ne convingem noi insine ca urmam/urmeaza drumul drept, raportand tot ce auzim, vedem, citim, la Sfanta Scriptura si la Sfanta Traditie, la canoanele Sfintilor si nu la cuvintele unui om, oricat de induhovnicit ar parea a fi acesta…

Iata, intr-un articol recent, intitulat „Despre episcopul Artemie si despre horepiscopii pe care i-a hirotonit”, pr.prof. Theodoros Zisis spune:

  • 1″Niciodată nu ne-a descoperit(n.n. PS Artemie) și nici nu n-a cerut vreodată părerea în privința actului schismatic pe care se pare că avea de gând să îl facă, de a hirotoni singur episcopi fără acoperire sinodală, astfel încât să-și alcătuiască propriul sinod, care este, în mod evident, unul schismatic.”

Comentariile noastre:

1. Sa facem inca de la inceput distinctia urmatoare: PS Artemie nu a hirotonit EPISCOPI ci HOREPISCOPI!

2. PS Artemie a hirotonit de unul SINGUR, in mod succesiv, cate un HOREPISCOP, conform canonului 10 de la Antiohia(” si horepicopul sa se faca de catre episcopul cetatii careia este pus”- remarcam singularul la cuvantul episcop, adica este nevoie de unul singur si nu de mai multi! Acest canon nu contrazice Canonul 1 Apostolic care spune ca e nevoie de 3 episcopi pentru hirotonirea unui alt episcop tocmai pentru ca vorbim de lucruri diferite: Canonul 10 de la Antiohia este despre HOREPISCOP, iar Canonul 1 Apostolic este despre Episcop).(4)

3. Episcopii sunt o categorie separata de horepiscopi, drept dovada ca sunt enumerate ambele categorii( si episcopii si horepiscopii) in urmatoarele canoane:

3a)Canonul 13 de la Ancira( anul 314-„Horepiscopilor nu le este iertat să hirotonească presbiteri sau diacon în altă eparhie, dar încă nici presbiteri pentru cetate, decât numai cu încuvi­inţarea episcopului, dată prin scrisori”),

3b)Canonul 14 de la Neocezareea( anul 315-Horepiscopii insa sunt dupa chipul celor saptezeci de ucenici; si ei ca impreuna liturghisitori ai episcopilor, cinstindu-se dupa zelul lor fata de saraci, pot sa aduca jertfa in biserica din cetate.”),

3c)Nota 129 la talcuirea Canonului 8 al Sinodului I Ecumenic( 325) din Pidalion(” Fiindca nu este slobod a se face Episcop in sat, sau intr-un targ mic, in care si un singur presbiter este destul, pentru a nu se defaima numele Episcopului, dupa Canonul 6 al Sinodului din Sardichia, pentru aceasta, in niste orase mici ca acestea, si in sate se faceau Horepiscopi. Deci Horepiscopul, dupa Canonul 10 al Antiohiei, se facea de Episcopul cetatii aceleia, la care era supus, si insusi satul lui. zice dar canonul acesta, ca unul ca acesta[ adica horepiscopul-n.n] putea sa hirotoneasca citeti, ipodiaconi, si eforchitis adica catehisitori. dar sa se cateriseasca de va indrazni, fara voia Episcopului  celui din cetate, a hirotonisi prezbiter sau diacon, macar de ar avea si hirotesie de Episcop. Iar Canonul 8 al aceluiasi  Sinod, iarta a da neprihaniti Horepiscopi carti pasnice, adica slobozitoare, celor ce ar cere. Asisderea si Canonul 13 al Celui din Anghira, randuieste ca fara scrisorile adevaratului Episcop sa nu hirotoniseasca Horepiscopii, prezbiteri, sau diaconi, nici in locul lor, nici in alta cetate”)

3d) Canoanele 8 si 10 de la Antiohia( 341-„Nici presbiterii rurali să nu dea scrisori canonice, decât numai către episcopii învecinaţi să trimită scrisori; horepiscopiineprihăniţi însă să dea scrisori de pace.” si „Sfântul Sinod a hotărât ca cei de pe sate, sau de la ţară, sau aşa-numiţii horepiscopi, de ar fi şi luat hirotonie de episcop, să-şi cunoască măsura drepturilor lor şi să cârmuiască bisericile supuse lor şi să se mulţumească cu îngrijirea şi administrarea acestora, să aşeze adică citeţi şi ipodiaconi şi exorcişti şi să se mulţumească cu înaintarea acestora; dar să nu îndrăznească a hirotoni nici presbiteri, nici diaconi fără episcopul din cetatea căreia este supus atât el, cât şi teritoriul lui. Iar de ar îndrăzni cineva să calce cele hotărâte, acela să se caterisească şi să se lipsească de cinstea ce o are. Şi horepiscopul să se facă de către episcopul cetăţii, căreia este pus.”),

3e)Talcuirea la Canonul 57 de la Laodiceea(364-„Ca sa nu se defaime dregatoria Episcopului, porunceste canonul acesta, ca nu trebuie a se face Episcopi prin sate, si prin targuri mici, ci numai exarhi, adica horEpiscopi …”),

3f)Canonul 89 al Sf Vasile cel Mare( scris intre 370-378″… Obiceiul încetăţenit în vechime în bisericile lui Dumne­zeu, primea pe slujitorii Bisericii după ce îi cerceta cu toată temeinicia; şi se cerceta cu de-amănuntul întregul lor mod de viaţă, de nu sunt bârfitori, de nu sunt beţivi, de nu sunt aplecaţi spre gâlcevi, de şi-au educat tinereţea lor ca să poată săvârşi cele sfinte, fără de care nimeni nu va vedea pe Domnul (Evr. 12, 14). Şi aceasta o cercetau presbiterii şi diaconii, care vieţuiau împreună cu ei, apoi îi duceau lahorepiscopi, care, primind voturile de Ia cei ce mărturiseau adevărat şi dând de ştire episcopului, aşa îl numărau pe slujitor în tagma celor ieraticeşti….)

3g)Canonul 5 si 14  de la Sinodul VII Ecumenic(anul 787„Dacă vreun Episcop pentru bani ar face hirotonie şi la vânzare ar pogorî pe nevândutul dar, și va hirotoni pentru bani Episcop, sau horEpiscop, sau presbiter, sau diacon, sau pe vreunul din cei ce în cler se numără…” si „…Daca si insusi egumenului spre sederea intai egumeneasca, adica fiind el prezbiter, asisderea si dupa obiceiul vechi, horEpiscopii dupa voia data de Episcopul se cuveni a proheri anagnosti”),

3h)Canonul 2 de la Sinodul IV Ecumenic(Anul 451-„…Dacă vreun episcop pentru bani ar face hirotonie, şi la vânzare ar deduce pe darul cel nevândut, şi ar hirotoni pe bani episcop, sau horepiscop, sau presbiteri, sau diaconi, ori pe altul oarecare din cei număraţi în cler, ori ar provivasi (înainta) pentru bani iconom, sau ecdic (avocat), sau paramonar, sau ori pe cine din canon pentru al său mârşav câştig, cel ce s-ar vădi că a făcut aceasta, să se primejduiască despre treapta sa… „), si

3i)Epistola Sf. Ghenadie, Patriarhul Constantinopolului din anul 459 („…Deci să ştii, din toate părţile, preacinstitorule de Dumnezeu, că oricine va fi vădit de una ca aceasta, ori episcop, ori horepiscop, ori periodeuţ, ori presbiter, ori diacon, ori altul oricare dincanon, ori laic, prin hotărârea comună a arhiereilor şi cu vot obştesc se va osândi.”…)

In toate  aceste canoane se vorbește despre horepiscop ca fiind o treaptă clericala separată de cea a episcopilor și  cele doua trepte sunt pomenite, enumerate și distinct precizate in cadrul aceleeași fraze al aceluiași canon, in anumite situatii având si atributii diferite- horepiscopul fiind intr-o relatie de supunere fata de episcopul său in hirotonirea de presbiteri sau diaconi, de exemplu .

Avandu-se in vedere ca pr. prof.Zisis in mod eronat spune ca treapta horepiscopilor ar fi fost interzisa  si ca ar fi fost desfiintata total prin Canonul 57 de la Laodicea in  anul 364, tinem sa precizam că despre horepiscopi se vorbeste si in 451 in Canonul 2 de la Sinodul IV Ecumenic , adica 87 ani mai târziu, dupa anul  364 precizat de pr.prof. Zisis ca fiind  momentul desfiintarii treptei de horepiscop. De asemenea, in epistola Sfantului Ghenadie din 459 se vorbeste clar ca la acea vreme existau horepiscopii si voiejorii( periodeitis). Iar Canonul 14 de la Sinodul VII Ecumenic din 787 face si el referire la horepiscopi. Un accent deosebit tinem sa punem pe Canonul 10 Antiohia si talcuirea lui precum si pe Nota 129 de la Talcuirea Canonului 8 al Sinodului I Ecumenic unde se arata foarte clar ca  ” horEpiscopul sa se faca de episcopul cetatii careia acela se supune”( Canonul 10 Antiohia)  si ” deci horepiscopul, dupa Canonul 10 al Antiohiei, se facea de Episcopul cetatii aceleia, la care era supus, si[el] insusi si satul lui(Nota 129)”

 

  • 2.Pr. T. Zisis:”În mod evident a înțeles din aceste discuții că poziția noastră era una negativă și a trecut la actul deplin anticanonic și schismatic de a hirotoni singur episcopi, pe care în mod amăgitor i-a numit „horepiscopi”, pentru a nu fi nevoie, pasămite, să se ceară pentru aceștia acoperire sinodală sau hirotonirea de către doi sau trei episcopi, așa cum stabilește Tradiția canonică a Bisericii. 

Comentariul nostru: Daca ar fi hirotonit singur episcopi, atunci PS Artemie ar fi fost in schisma, dar el a hirotonit, conform canonului 10 de la Antiohia, HOREPISCOP!  CE inseamna ca i-a numit „in mod amagitor”? Chiar asa i-a numit! HOREPISCOPI! Si dupa cum am aratat horepiscopii reprezinta o alta categorie decat episcopii. Doar la hirotonirea unui episcop e nevoie de mai mulți episcopi( de acoperire sinodala).

  • 3. Pr.T. Zisis: Hirotonirea numiților „horepiscopi” s-a făcut fără acoperire sinodală din partea Bisericii Autocefale a Serbiei,/ care, în pofida erorilor unor ierarhi ai săi, /continuă să fie în legătură canonică cu celelalte Biserici Ortodoxe care alcătuiesc laolaltă Biserica cea una, sfântă, sobornicească și apostolică.

Comentariul nostru: .Nici nu avea nevoie pentru a hirotoni horepiscopi de acoperire sinodala! Caci canoanele spun ca e nevoie de un singur episcop la hirotonia horepiscopului! Ce legatura are acest aspect cu faptul ca Biserica Serbiei” continua sa fie in legatura canonica cu celelalte Biserici Ortodoxe”??! Care este sensul precizarii existentei ” erorilor unor ierarhi” sarbi? Fraza nu are logica! Poate pr. Zisis se refera la faptul ca Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, Patriarhul Ierusalimului Theofilos, Patriarhul Moscovei Kirill si Arhiepiscopul Ciprului Hrisostomos si-au exprimat acordul cu hotararea patriarhului Irineu de a-l prigoni pe PS Artemie? In ceea ce priveste prigonirea Preasfintitului Artemie, suntem de acord ca ierarhii sârbi par sa fie in eroare si că din acest punct de vedere Biserica Serbiei este ” in comuniune” cu alte Biserici locale care prin ierarhii lor si nu numai par si ele sa il prigoneasca pe PS Artemie.(5)

 

  • 4.Pr. Th. Zisis: „Putea să rămână, caterisit pe nedrept și anticanonic, în cadrul granițelor eparhiei sale, în legătură duhovnicească cu turma sa și să aștepte anularea deciziei date în defavoarea sa și nu să creeze turmă și să construiască biserici și „catacombe” în eparhii străine.”

Comentariul nostru: Sa astepte anularea deciziei date in defavoarea sa? De catre cine? Cine sa mai anuleze decizia De catre episcopii ecumenisti care l-au prigonit pe PS Artemie pentru ca este anti-ecumenist ordonand inclusiv arestarea sa? Cat priveste crearea de biserici si turme si ” catacombe” in eparhii straine si depasirea jurisdictiei, iata ce spunea Cuviosul Serafim Rose:„Simţim că semnele vremurilor arată tot mai mult sosirea existenţei ‘catacombelor’, indiferent ce formă va lua, şi cu cât ne putem pregăti mai mult pentru ea încă de acum, cu atât va fi mai bine… Fiecare  mânăstire sau comunitate o privim ca pe o parte a viitoarei ‘reţele’ de catacombe a luptătorilor pentru adevărata Ortodoxie; probabil în acele vremuri (dacă vor fi atât de critice cum par de aici) problema ‘jurisdicţională’ va trece pe planul al doilea.”( „Viata si opera Parintelui Serafim Rose”- traducere de prof. Gratia Lungu Constantineanu, Apologeticum 2005)

Este adevarat ca pe unii intriga faptul ca PS Artemie ar fi hirotonit preoti pentru teritoriul rusesc. Dar poate ca in acele teritorii rusesti exista populatie sarba care doreste un preot sarb sau poate ca PS Artemie a hotarat asa pentru ca in vremuri critice situatia in Biserica nu este ca in vremuri de inflorire a crestinismului(vremuri de pace) sau pentru ca in aceste vremuri de „catacomba” a Ortodoxiei asa cum spunea Cuviosul Serafim Rose „problema jurisdictionala” a trecut pe planul al doilea.

În plus, Mirko Djordjevic, care poartă titlul de „sociolog al religiei” şi este considerat în Serbia ca reprezentant al Vaticanului în Serbia pentru că adesea el exprimă în mod public poziţiile Vaticanului, declara in data de 22 noiembrie 2010 despre Preasfinţitul Episcop Artemie:
„Preasfinţitul e ca un cui (κάρφος = cui; trădător, spion) şi în ochii conducerii bisericeşti, dar şi în cercurile politice, pentru că el, după cum se ştie deja, în ultimul an şi jumătate, a făcut aproape zece comunicate şi declaraţii prin care este împotriva ecumenismului şi a paşilor ecumenişti, dar aceasta este politica oficială a Bisericii. De asemenea, el este împotriva intrării Serbiei în Uniunea Europeană şi cere să fie date în judecată statele care au bombardat Iugoslavia… Este evident că a deranjat pe unii şi această evoluţie era inevitabilă”. (https://acvila30.wordpress.com/2010/11/23/mirko-djordjevic-descopera-adevaratele-motive-ale-prigoanei-episcopului-artemie/)

Asa ca cine sa il mai reabiliteze pe PS Artemie?

  • 5.Pr. Th. Zisis:”Nu l-a alungat și nu l-a exilat nimeni cu forța din eparhia sa, chiar dacă în mod necanonic a fost așezat în locul său alt episcop. Dacă nu ar fi trecut și el la o acțiune anticanonică de depășire a limitelor jurisdicției sale, ar fi rămas ca episcop canonic și păstor al eparhiei Raşca şi Prizren și în conștiința turmei sale, dar și în conștiința tuturor ortodocșilor care cunoșteau prigonirea sa nedreaptă. Chiar dacă l-ar fi alungat cu forța și l-ar fi exilat, așa cum s-a întâmplat cu Sfântul Ioan Gură de Aur, s-ar fi găsit un episcop să îl găzduiască, așa cum a făcut episcopul de Cucuzis pentru Sfântul exilat, care în niciun caz nu a trecut la hirotoniri de episcopi sau de horepiscopi și nici nu și-a format propriul său sinod, iar restabilirea sa triumfală a avut loc după moartea sa.”

Comentariul nostru: Iata ce spunea Th Zisis intr-un interviu telefonic acordat lui Ioan Vladuca in 2010:”Episcopul Artemie, izgonit pe nedrept din episcopia sa si exilat intr-o manastire, se aseamana cu Sfantul Ioan Gura-de-Aur. Pe Sfantul Ioan Gura-de-Aur l-au urmat monahi si mireni in tot drumul sau. Si la Episcopul Artemie, acolo in manastirea in carel-au exilat, se duce lume, iar dusmanii Ortodoxiei au fost deranjati de aceasta(…)Acum, dupa caterisirea nedreapta, are domiciliu fortat. Episcopul Artemie a fost arestat cu ajutorul politiei albaneze musulmane la comanda noului episcop necanonic pus de sinod in locul Inalt Preasfintitului Artemie„(1) Deci PS Artemie a fost „exilat”,” izgonit pe nedrept”, „caterisit pe nedrept”, cu „domiciliu fortat” si „arestat de politia albaneza musulmana, la cererea episcopului necanonic ce l-a inlocuit”. Acestea sunt cuvintele preotului  Th. Zisis in 2010. Cum spune acum ca nu l-a alungat nimeni pe PS Artemie,ca nu l-a exilat si sa astepte restabilirea sa chiar dupa moarte? De catre episcopii care au comandat arestarea sa??

  • 6.Th. Zisis: „Horepiscopii nu fac excepție de la principiul canonic care cere să fie hirotoniți de trei episcopi”

Comentariul nostru: De unde a tras aceasta concluzie pr. prof Zisis? Trei episcopi se cer doar la hirotonirea unui episcop ( conform Canonului 1 Apostolic). La hirotonirea unui horepiscop este nevoie doar de un singur episcop conform Canonului 10 Antiohia si Conform Notei 129 de la talcuirea canonului 8 Sinodului 8 Ecumenic. Prof.pr. Theodor Zisis rescrie canoanele?

  • 7.Pr. Th. Zisis:„Desigur, pe parcursul secolelor următoare au rămas foarte puține rămășițe ale acestei instituții, în orice caz în secolul al XII-lea instituția a fost dată uitării, fiindcă anterior dispăruse complet, așa cum suntem informați de către marele canonist Teodor Valsamon, care, interpretând canonul 13 al sinodului din Ancira(314), care se referă la horepiscopi, spune că reprezintă un efort zadarnic să se preocupa cineva de aceștia, fiindcă instituția horepiscopatului lipsea cu desăvârșire: „deoarece treapta horepiscopilor a dispărut cu totul, nici noi nu ne-am dorit să facem o osteneală zadarnică

Comentariul nostru: 1.Deci institutia horepiscopatului a disparut! Dar asta nu este echivalent cu faptul ca este interzis sa faci horepiscopi in prezent! Deci horepiscopatul este permis a exista in continuare. Daca este interzis de vreun canon ar trebui ca sa ni se precizeze acel canon!

2. Confuzia din articolul prof. pr. Zisis creste si mai mult. Pana acum domnia sa a afirmat ca episcop sau horepiscop este acelasi lucru, pentru ca in aceasta fraza sa spuna ca horepiscopii au disparut cu desavarsire. Inseamna ca pentru sfinția sa si episcopii au disparut cu desavarsire, daca horepiscopii sunt totuna cu episcopii!!

 

  • 8.Th. Zisis:”Pentru aceasta este demn de mirare faptul că episcopul Artemie a readus la viață o instituție care a dispărut de 1600 de ani.Probabil a interpretat în mod eronat canonul 10 al Sinodului din Antiohia, care spune: „Şi horepiscopul să se facă de către episcopul cetăţii, căreia este pus”. Cu siguranță a considerat că verbul a se face” (γίνεσθαι) înseamnă și „a se hirotoni” (χειροτονεῖσθα), așadar, potrivit interpretării sale, și un episcop poate hirotoni horepiscop. După interpretarea unanimă a Sfintelor Canoane, este interzisă însă hirotonirea de către un singur episcop; aceasta trebuie să se facă de cel puțin doi sau trei episcopi canonici, așa cum stabilește Canonul I apostolic: „Episcopul să se hirotonească de către doi sau trei episcopi”.”

Comentariul nostru: 1.Deci Th Zisis recunoaste ca a fost reinviat horepiscopatul si ca nu a fost reinfiintat dupa o asa zisa interzicere a sa inventata de anumiti asa zisi teologi ai zilelor noastre.

2.Interpretarea eronata a canoanelor Sfintilor Parinti nu ii apartine Preasfintitului Artemie, ci profesorului pr. Zisis  care confunda(impotriva canoanelor), până la identificare, horepiscopul cu episcopul. Daca in canoanele Sfintilor Parinti, horepiscopului si episcopului nu li s-ar preciza roluri si atributii si competențe distincte, atunci pr. Zisis ar avea dreptate in cele mai sus afirmate. Dar HOREPISCOPII SUNT  O CATEGORIE, IAR EPISCOPII O ALTA CATEGORIE A CLERULUI!

3. In 2010 prof. pr. T. Zisis afirma ca PS Artemie reinvie  epoca Sfintilor Parinti, timpurile patristice! Atunci de ce il mira acum ca a reinviat institutia horepiscopatului? „Izgonirea Episcopului Artemie este foarte amara, foarte dureroasa, dar si foarte plina de nadejde, pentru ca readuce timpurile patristice, arata ca traim in epoca Sfintilor Parinti, din pricina provocarilor.”

Redam in incheiere opiniile pr. prof Th Zisis despre PS Artemie, din anul 2010, pentru a judeca si singuri si pentru a avea o cat mai completa imagine.

„Interviu telefonic cu Parintele Theodoros Zisis, Profesor emerit de Patrologie la Universitatea din Salonik.

Ioan Vladuca: Binecuvantati, Parinte! Va rog sa ne spuneti cateva cuvinte despre prigoana dezlantuita impotriva Episcopului Artemie din Serbia.

Parintele Profesor Theodoros Zisis: Episcopul Artemie, izgonit pe nedrept din episcopia sa si exilat intr-o manastire, se aseamana cu Sfantul Ioan Gura-de-Aur. Pe Sfantul Ioan Gura-de-Aur l-au urmat monahi si mireni in tot drumul sau. Si la Episcopul Artemie, acolo in manastirea in care l-au exilat, se duce lume, iar dusmanii Ortodoxiei au fost deranjati de aceasta.

Ioan Vladuca: In ce mod a inceput prigoana?

Parintele Profesor Theodoros Zisis: Statul sarb a cerut interpolului sa fie dat in urmarire generala Parintele Simeon – protosinghelul Preasfintitului Artemie. Se presupune ca atunci cand un stat cere urmarirea prin interpol, persoana urmarita este vinovata, fara proces. Asa a fost arestat de interpol si tinut 7 luni in inchisoarea din Salonik, fiind apoi supus judecatii celei mai inalte Curti a Greciei, anume Areopag, care i-a dat cistig de cauza Parintelui Simeon impotriva statului sarb. E mare lucru ca Areopagul a fost drept. Nu a luat in seama ca e statul sarb la mijloc.

Ioan Vladuca: De ce s-a desfasurat procesul in Grecia?

Parintele Profesor Theodoros Zisis: Pentru ca aici a fost prins. El venise la Facultatea de Teologie, unde isi facea teza de master. A fost prins in Facultate de interpol si arestat imediat, fara drepturi.

Ioan Vladuca: Ce acuzatie i s-a adus?

Parintele Profesor Theodoros Zisis: Delapidare din fondurile Mitropoliei Kosovo.

Ioan Vladuca: Va rog sa comentati aceasta acuzatie.

Parintele Profesor Theodoros Zisis: Evident, este o acuzatie falsa. Nu au reusit sa aduca nici o dovada. Mai mult, exista un economist care se ocupa de Mitropolie. Nu se ocupa Protosinghelul, nici Episcopul.

Ioan Vladuca: Cine l-a acuzat?

Parintele Profesor Theodoros Zisis: A fost acuzat de patriarhul Irineu si de Athanasie Jetfici care au impus sinodului sa il acuze; iar apoi acuzatia a fost preluata de statul sarb, care a cerut interpolului urmarirea Protosinghelului. Motivul arestarii Protosinghelului a fost ca sa il tina departe de Episcopul Artemie,  sa nu poata interveni in sechestrarea acestuia.

Ioan Vladuca: Cand a avut loc arestarea Parintelui Simeon?

Parintele Profesor Theodoros Zisis: In urma cu opt luni si jumatate. L-au tinut arestat sapte luni, fara proces si fara probe.

Ioan Vladuca: Unde se afla acum Preasfintitul Artemie?

Parintele Profesor Theodoros Zisis: Acum, dupa caterisirea nedreapta, are domiciliu fortat. Episcopul Artemie a fost arestat cu ajutorul politiei albaneze musulmane la comanda noului episcop necanonic pus de sinod in locul Inalt Preasfintitului Artemie.

Ioan Vladuca: De ce il urasc masonii atat de mult pe Preasfintitul Artemie?

Parintele Profesor Theodoros Zisis: Pentru ca e Ortodox. Este impotriva venirii papei in Serbia, impotriva ecumenismului, pe fata, este impotriva intrarii Serbiei in UE si cere despagubiri pentru poporul sarb pentru atrocitatile comise in Kosovo.

Ioan Vladuca: Stim ca masonii lucreaza de obicei mai discret. Face omul un infarct miocardic, sau in cateva luni se imbolnaveste de cancer… De ce au lucrat pe fata impotriva preasfintitului Artemie?

Parintele Profesor Theodoros Zisis: E pronia lui Dumnezeu. Iar diavolul nu si-a mai putut stapani ura! A dat-o pe fata ca sa vedem! Ei nu isi mai dau seama ce fac, se vede din actiunile lor. O demonizare oarba. Se tem de Episcopul Artemie; el a trecut prin pericole de neimaginat si Dumnezeu l-a aparat. Nu pot intelege masonii cum acest om e atat de puternic.

Ioan Vladuca: Va multumesc mult! Va rog, un gand de incheiere.

Parintele Profesor Theodoros Zisis: Izgonirea Episcopului Artemie este foarte amara, foarte dureroasa, dar si foarte plina de nadejde, pentru ca readuce timpurile patristice, arata ca traim in epoca Sfintilor Parinti, din pricina provocarilor.”(sursa:http://www.apologeticum.ro/2010/11/despre-prigonirea-episcopului-artemie/)

*************************************

NOTE

(1) http://www.apologeticum.ro/2010/11/despre-prigonirea-episcopului-artemie/

(2)http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/mitropolitul-pireului-serafim-demonstreaza-necanonicitatea-caterisirii-mitropolitului-rascai-artemie/

http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/episcopul-artemie-catre-patriarhul-serbiei-se-duce-o-campanie-puternica-si-orchestrata-dar-adevarul-nu-poate-fi-ascuns/

https://acvila30.wordpress.com/2010/11/20/de-comportament-anticanonic-il-invinuiesc-pe-episcopul-artemie-episcopii-lui-prigonitori/

https://acvila30.wordpress.com/2010/11/20/schisma-in-biserica-ortodoxa-a-serbiei-cu-douazeci-si-unu-de-voturi-ale-ierarhilor-serbiei-a-fost-%E2%80%9Ccaterisit%E2%80%9D-artemie-episcopul-canonic-de-kosovo/

http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/persecutie-fatisa-si-fulgeratoare-impotriva-episcopului-artemie-de-kosovo-informatii-despre-abuzurile-manipularile-si-tradarile-grele-ale-fratilor-din-sinod/

https://acvila30.wordpress.com/2010/11/23/video-de-la-salbatica-izgonire-a-episcopului-artemie-si-a-fiilor-lui-duhovnicesti/

https://acvila30.wordpress.com/2010/11/20/p-s-artemie-episcopul-canonic-de-kosovo-a-fost-arestat-%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B5%CE%BB%CE%B7%CF%86%CE%B8%CE%B7-%CE%BF-%CE%B5%CF%80%CE%B9%CF%83%CE%BA%CE%BF%CF%80%CE%BF%CF%83-%CE%B1%CF%81%CF%84/

https://theologhia.wordpress.com/2010/12/14/raportul-helsinki-asupra-schismei-din-biserica-ortodoxa-sarba/

https://theologhia.files.wordpress.com/2010/12/raportul-helsinki-pe-noiembrie-2010-schisma-in-biserica-sarba-artemie-de-kosovo.pdf

http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/cazul-grav-de-tradare-din-biserica-serbiei-patriarhul-irineu-afirma-ca-il-vor-excomunica-pe-episcopul-artemie-istoricul-cazului-prigoanei-declansate-impotriva-episcopului-kosovo-ului/

https://acvila30.wordpress.com/2010/11/23/mirko-djordjevic-descopera-adevaratele-motive-ale-prigoanei-episcopului-artemie/

https://acvila30.wordpress.com/2010/11/20/schisma-in-biserica-ortodoxa-a-serbiei-cu-douazeci-si-unu-de-voturi-ale-ierarhilor-serbiei-a-fost-%E2%80%9Ccaterisit%E2%80%9D-artemie-episcopul-canonic-de-kosovo/

La urmatoarea adresa a existat un video care a fost retras dar titlul, consideram noi, este suficient de ilustrativ  https://acvila30.wordpress.com/2010/11/23/video-de-la-salbatica-izgonire-a-episcopului-artemie-si-a-fiilor-lui-duhovnicesti/

Textul care insotea linkul de mai sus este urmatorul:”23.11.2010

Izgonirea monahilor şi a Episcopului Artemie din Kosovo

 Filmul video arată cum poliţia albaneză, în urma apelului făcut de Episcopul Teodosie, a izgonit monahiile din Mănăstirea Devine Vode. Asta este cea din urmă ruşine: Episcopia ortodoxă să cheme poliţia musulmană ostilă să-i izgonească monahii din mănăstiri!Cei mai mulţi poliţişti sunt foşti UCK, care cu câţiva ani în urmă îi izgoneau pe sârbi din Kosovo. După aceea au intrat în poliţia KPS şi în pogromul din martie 2004, ca poliţişti, au ajutat la dezrădăcinarea poporului sârb şi a moştenirii spirituale sârbe. Episcopia neagă că a chemat poliţia albaneză să-i izgonească pe monahi, dar ofiţerul poliţiei albaneze a declarat clar că poliţia din Kosovo a venit la chemarea Episcopiei. Acesta este unul dintre scopurile izgonirii lui Artemie – să plece şi monahismul din Kosovo. Au izgonit de pildă douăzeci de monahii din Mânăstirea Devine Vode, ca să rămână mănăstirea goală, doar cu un singur monah. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu celelalte mănăstiri.

 (traducere: Frăţia Ortodoxă Misionară „Sfinţii Trei Noi Ierarhi”, sursa: http://thriskeftika.blogspot.com/2010/11/blog-post_23.html)”

(3)https://estemaitarziudecatcredeti.wordpress.com/2018/05/09/cine-l-a-prigonit-pe-ps-artemie-episcopii-sarbi-ecumenisti-din-sinodul-bisericii-sarbe-cine-il-prigoneste-acum-din-nou-in-romania-cei-ce-il-acuza-acum-de-schisma-precum-au-facut-o-in-2012-episcop/

(4)http://www.sufletortodox.ro/arhiva/carti-documente/Pidalion%20Original%201841.pdf

(5)http://www.apologeticum.ro/2011/05/episcopul-marturisitor-artemie-prigonit-de-4-patriarhi-ortodocsi-toti-4-ecumenisti-de-elita/

In cazul in care textul de la acest link va fi sters, il postam aici:

„2 mai 2011:

Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, Patriarhul Ierusalimului Theofilos, Patriarhul Moscovei Kirill şi Arhiepiscopul Ciprului Hrisostomos au trimis Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Sârbe şi Patriarhului Serbiei Irineu scrisori în care, în esenţă, adoptă afirmaţiile făcute de către Patriarhul Serbiei Irineu despre Episcopul Artemie în scrisoarea sa către toate Bisericile Ortodoxe
(Поглавари Православних Помесних Црква о Саборској одлуци о монаху Артемију).

Patriarhia Ecumenică şi Patriarhia Ierusalimului menţionează că au informat despre aceasta ierarhia Tronului Ecumenic şi, respectiv, pe cea a Patriarhiei Ierusalimului.

Patriarhul Moscovei Kirill confirmă că «nimeni dintre episcopii şi clericii Bisericii Ortodoxe Ruse nu va avea niciun contact cu monahul Artemie şi cu monahii care l-au urmat».

Arhiepiscopul Ciprului Hrisostomos exprimă «profunda sa mâhnire» pentru ceea ce caracterizează drept «un comportament nepotrivit, scandalos şi în general inadmisibil» al Episcopului Artemie. Şi continuă: «Vă asigur pe Sanctitatea Voastră şi pe Sfântul Sinod al Bisericii Sârbe surori de sprijinul necesar în hotărârile şi acţiunile dumneavoastră».
(Traducere: https://acvila30.wordpress.com/, sursa: http://aktines.blogspot.com/2011/05/blog-post_5078.html )Sursa https://acvila30.wordpress.com/2011/05/03/patru-patriarhi-despre-episcopul-artemie-din-nefericire-contra-preasfintiei-sale/      „

Sursa :  https://estemaitarziudecatcredeti.wordpress.com/2018/05/13/cui-dam-crezare-oamenilor-sau-sfintilor-si-cuvintelor-sfintilor-exprimate-prin-canoane-pr-prof-th-zisis-a-uitat-ca-in-2010-a-declarat-ca-ps-artemie-a-fost-exilat-izgonit-din-eparhia-sa-si-aresta/

9 Comments

  1. Excelent articol!
    PS Artemie este omul lui Dumnezeu pus in vremurile de pe urma ale apostaziei generalizate si fara alt leac decat Parusia sa actioneze conform vremurilor si in accord cu Sf Parinti.
    Sa cerceteze FARISEII si NECARTURARII FATARNII ai zilor de azi INTELESUL cuvantului Mantuitorului : ca sambata a fost facuta pentru om , iar nu omul pentru sambata”

  2. COMPROMISUL CU EREZIA murdareste ochiul mintii … de boala asta boleste rusinos azi si sarmanul Parinte Theodor Zisis, Dumnezeu sa-l intelepteasca !

  3. “Afirmația Mântuitorului, că sâmbăta a fost făcut pentru om, iar nu omul pentru sâmbătă (Marcu 2, 27), a fost făcută atunci când ucenicii Săi s-au oprit într-un lan de grâu și au smuls câteva spice pentru a-și potoli foamea. Chiar dacă lanul de grâu nu le aparținea, Legea lui Moise permitea străinilor și călătorilor să mănânce din recoltele altora, cu condiția să nu ia nimic cu ei (Deuteronom 23, 24-25). În această situație, fariseii se dovedeau a fi așa de orbi, încât negau omului unul dintre drepturile sale fundamentale, acela de a mânca pentru a trăi.

    Pentru combaterea acestei idei eronate, Iisus invocă, pentru început, un precedent: într-o situație critică, preotul Ahimelec, care avea în grijă sanctuarul de la Nobe, i-a permis lui David să mănânce din pâinile sfințite (pâinile punerii înainte), împreună cu oamenii săi, cu toate că era scris în legea iudeilor că doar preotul putea să le mănânce (I Regi 21, 1-6). Ceea ce vrea să spună Iisus este aceea că nevoia umană are prioritate în fața legii ceremoniale. Este relevant faptul că, în interpretarea tradițională, incidentul din viața lui David avusese loc într-o zi de sâmbătă, ziua în care, potrivit cărții Levitic, pâinile vechi erau înlocuite și mâncate doar de către Aaron și fiii săi, că acestea sunt sfinţenie mare pentru ei din jertfele Domnului (24, 8-9).”

  4. sambata = Canoanele / legea se cere a fi respectata/ observata cu INTELEPCIUNEA DISCERNAMANTULUI pe care ti-l da DOAR LEGATURA NEABATATUA(de compromisuri cu erezia) cu ORTODOXIA/Hristos) …
    PS Artemie dovedeste DISCERNAMANT duhovnicesc in observarea Canoanelor conform cu situatia exceptionala in care este pus azi el si intreaga Biserica.

  5. Din o scrisoare a Sfantului Paisie Aghioratul (care a intrerupt comuniunea cu Patriar­hul Atenagora cativa ani dar apoi a reluat-o,cum nu percep posibil astazi antiecumenistii) reiese duhul moderat,nici nu-l condamna ca eretic pe Patriarh ci se roaga pentru el :

    „În vremurile noastre vedem că mulţi fii credincioşi ai Bisericii noastre, monahi şi mireni, din păcate, s-au desprins de Ea, din pricina filo-unioniştilor. Cred că nu este deloc bine să ne despărţim de Biserică de fiecare dată când Patriarhul greşeşte, ci fiecare are datoria şi obligaţia de a protesta şi de a lupta după puterile sale în sânul Bisericii. A întrerupe pomenirea Patriarhului, a te desprinde şi a crea propria Biserică, şi a continua să vorbeşti de rău pe patri­arh cred că este un lucru iraţional.

    Dacă pentru o abatere sau alta a patriarhilor ne despărţim şi facem propriile noastre biserici – să ne ferească Dumnezeu! – îi vom întrece chiar şi pe protestanţi. Uşor se desparte cineva, însă greu se întoarce. Din nefericire, avem multe „biserici” în vremea noastră. Ele au fost create fie de grupuri mari, fie chiar şi de către o persoană. Deoarece s-a întâmplat ca în chilia lor să existe biserică (mă refer la cele ce se petrec în Sfântul Munte), unii au crezut că pot să facă şi propria lor Biserică independentă[4]. Dacă filo-unioniştii dau prima lovitură Bisericii, aceştia menţionaţi mai sus dau a doua lovitură.

    Să ne rugăm ca Dumnezeu să ne lumineze pe toţi, şi pe Patri­arhul nostru PF Atenegora, pentru ca mai întâi să se facă unirea acestor „biserici”, să se restabilească liniştea în rândul tuturor or­todocşilor scandalizaţi, pacea şi dragostea duhovnicească între Bi­sericile Ortodoxe Răsăritene, şi după aceea să se ia în atenţie şi unirea cu celelalte confesiuni, dacă şi întrucât doresc cu sinceritate să îmbrăţişeze învăţătura ortodoxă. ”

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/cred-ca-nu-este-deloc-bine-sa-ne-despartim-de-biserica-de-fiecare-data-cand-patriarhul-greseste-ci-fiecare-are-datoria-si-obligatia-de-a-protesta-si-de-a-lupta-dupa-puterile-sale-in-sanul-bisericii/

    • Deci conditiile sunt diferite. Patriarhul Athenagoras nu a semnat in cadrul unui sinod modificarea dogmelor. Deja de 115 ani se face aceasta iconomie in materie de erezie. In acest moment tanara generatie percepe catolicismul ca fiind acelasi lucru cu ortodoxia.

      • @ admin
        Am citi si eu ce au scris/spus preoti nepomenitori si ce motive au invocat pentru intreruperea pomenirii. Toti spun ca ereziile semnate in Creta sunt ecleziologice, nu dogmatice.
        De ce vorbesti de modificarea dogmelor si la ce te referi?
        Doamne-ajuta!

        • Biserica este una: cea infiintata de Mantuitorul Hristos. Nu cele infiintate de oameni(asa zisa biserica catolica, adevntistii,etc). Asta e o modificare dogmatica.

  6. Interesant si (destul de) lamuritor articolul, dar ramane totusi o intrebare:
    Horepiscopii din ce treapta clericala faceau parte: episcopala sau preoteasca?
    Deci ei ce sunt: niste episcopi “mai mici”, sau niste preoti “mai mari”?
    Am inteles ca horepiscopii au fost incet-incet inlocuiti cu protoiereii (in teren) ia ei au devenit episcopii-vicari de astazi si asta ar fi motivul disparitiei acestei trepte/clase ca nemaifiind utila/folositoare.

    Apoi ma intreb: daca horepiscopii aveau voie sa hirotoneasca preoti si diaconi, chiar si doar cu voia/incuviintarea scrisa a episcopului cetatii, nu inseamna ca erau totusi, pe treapta episcopala?

    Multumesc de (eventualul) raspuns.

    Doamne-ajuta!

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*